DEN GLOBALE TØJKRISE
Velkommen til Den Globale Tøjkrise – Et tværfagligt, scenarie-didaktisk undervisningsmateriale for 7.-10 klasse. Materialet opfylder Fælles Mål indenfor dansk, samfundsfag, geografi og matematik.
Den Globale Tøjkrise er bygget op som et ugeforløb, men kan også benyttes i mindre “bidder”. Hver dag får eleverne til opgave at mere træffe bæredygtige og etiske valg for det fiktive tøjfirma Eliwo. Herigennem får eleverne blandt andet indsigt i bæredygtige råmaterialer, menneskeskæbner fjernt fra deres egne og undersøger, hvordan de som forbrugere har indflydelse på den verden, som de er en del af.
Alle dage varer 6 lektioner. Se lærervejledningen for forslag til, hvordan forløbet kan struktureres.
Forløbet er udviklet af MUNDU – Center for global dannelse og støttet af OpEn-puljen.
Introduktion til Den globale tøjkrise (Til Læreren)
For at klæde dig bedst mulig på til at facilitere forløbet Den globale tøjkrise, har vi udformet en lærervejledning samt lavet en introduktionsvideo til forløbet og dets opbygning i genially. Du kan se lærervejledning samt video under:
DAG 1
Denne dag introducerer eleverne til Doughnut-modellen som arbejdsredskab, og giver dem et overblik over hele tøjproduktionens værdikæde.
Eleverne stifter bekendtskab med det fiktive tøjfirma Eliwo som de skal rådgive efter Eliwo er endt i en shitstorm af vrede forbrugere.
DAG 2
Dag 2 dykker ned i første led af tøjproduktionens værdikæde.
Eleverne får indblik i, hvordan råmaterialer produceres og omdannes til tekstil, og hvilke konsekvenser, det kan have for vores planet og de mennesker, der arbejder i produktionen.
Eleverne skal i den forbindelse prøve kræfter med at hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo ved at udtænke, hvordan de kan arbejde mere bæredygtigt i deres produktion af råmaterialer.
DAG 3
På dag 3 kigger vi ind i, hvem der syr det tøj, som vi går i til dagligt.
Eleverne skal bruge deres matematiske kompetencer, når de skal udregne, hvad en T-shirt vil koste, hvis den der har syet den får en ordentlig løn.
Eleverne skal arbejde løsningsorienteret for at finde på forslag til, hvordan det fiktive tøjfirma Eliwo kan sikre bedre arbejdsforhold.
DAG 4
Dag 4 fokuserer på den påvirkning, som reklamer og sociale medier har på forbrugere. For hvilken rolle spiller sociale medier, algoritmer, influencere og greenwashing i vores forbrug?
Eleverne skal arbejde kildekritisk med reklamer og sociale medier og får indsigt i, hvordan de bevidst kan påvirke algoritmen.
Eleverne skal hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo med at markedsføre deres tøj på sociale medier på en etisk og forsvarlig måde. Hvis det overhovedet er muligt…
DAG 5
Dag 5 tager udgangspunkt i elevernes eget tøjforbrug, og sætter fokus på, hvilke handlemuligheder den enkelte forbruger har, for at kunne agere mere bæredygtigt.
Eleverne skal gennem kreative og løsningsorienterede øvelser reflektere over, hvordan de som forbrugere selv kan være med til at ændre på den fast-fashion-prægede tøjindustri og gentænke køb-og-smid-væk-kulturen i en mere cirkulær retning.