LÆRERVEJLEDNING

Nedenfor finder du lærervejledninger til de undervisningsforløb, der er tilgængelige på platformen. Lærervejledningerne kan også downloades i pdf-format.

Afspil video

Introduktion til Den globale tøjkrise

For at klæde dig bedst mulig på til at facilitere forløbet Den globale tøjkrise, har vi lavet en introduktionsvideo til forløbet og dets opbygning i genially.

Den globale tøjkrise

Introduktion
Hvilken rejse har din t-shirt været på, før den hænger i dit tøjskab? Hvor ender alt det tøj, vi bruger tre gange og smider
væk? Er det forbrugeren eller virksomhederne, der bærer ansvaret for at skabe en mere bæredygtig og etisk produktion af
tøj? Alle de spørgsmål hjælper undervisningsmaterialet Den Globale Tøjkrise elever i 7.-10. klasse med at svare på og reflektere
over.
”Den Globale Tøjkrise” er et digitalt og interaktivt scenariedidaktisk forløb. Gennem forløbet følger eleverne en t-shirts
livscyklus fra råmateriale til affald. Her har de til opgave at hjælpe den fiktive virksomhed Eliwo med at træffe mere bæredygtige
og etiske valg.

Doughnut-modellen
Den økonomiske model ”Doughnut-modellen” er et tilbagevendende omdrejningspunkt i forløbet. Doughnut-modellen er
udviklet af den engelske økonom Kate Raworth og beskriver, hvordan mennesker kan leve og trives og samtidig passe på
planeten og ikke overskrider de planetære grænser.
Doughnut-modellen giver en visuel og holistisk ramme til at forstå de komplekse udfordringer, som hele verden står overfor,
når vi skal ændre vores forbrug og produktion i en mere bæredygtig retning, uden at det går ud over menneskers levevilkår.
Eleverne får brug for deres kritiske tænkning og problemløsningevner, når de skal finde løsninger for tøjindustrien, der både
tilgodeser sociale behov og miljøet.

OBS. flere af illustrationerne i forløbet er lavet vha. AI.

Forberedelse
Forløbet har et ”plug-and-play”-format der gør, at det kræver minimal forberedelse. Vi anbefaler, at du læser forløbet igennem, inden du bruger det. Forud for igangsættelse af forløbet vil det være en stor hjælp for os, hvis eleverne udfylder en startevaluering, som kan findes her: start-evaluering


Lærernoter
I højre øverste hjørne er der en grå stjerne – dette er lærernoter eller tips. I stedet for en lang lærervejledning, ligger den information, du har brug for, i disse lærernoter.
Når du åbner den enkelte dag, vil du først møde en kort introduktion til dagens tema. I lærernoten på side 1 kan du læse mere om emnet og hvilke materialer, du skal bruge til dagens undervisning. Side 2 indeholder læringsmål for dagen, og i lærernoten til denne side kan du læse, hvordan dagens undervisning knytter sig op på Fælles Mål og i hvilke fag.


Grupper
Forløbet er bygget op som et gruppeforløb. Vi anbebefaler, at du danner grupper af 4-5 elever før opstart af forløbet, som eleverne arbejder i gennem hele forløbet. Undervisningsmaterialet veksler mellem gruppearbejde, lærerstyrede aktiviteter og opfølgning samt præsentationer i matrixgrupper eller for klassen.

Elevernes noter
Vi anbefaler, at grupperne opretter en fælles mappe i Google Docs eller lignende, hvor de kan samle deres noter fra gruppedrøftelserne. Grupperne kan evt. lave et nyt note-dokument til hver dag. Sørg for, at noterne er tilgængelige for hele gruppen og ikke forsvinder, hvis en elev er fraværende.

Forløbet varer 30 lektioner i sin fulde længde, og er delt op i fem ”dage” á seks lektioner. Dag 1 er en introduktions-dag, hvor eleverne møder det fiktive tøjfirma ”Eliwo” og stifter bekendtskab med den økonomiske model ”Doughnut-modellen”, der er et gennemgående element i forløbet. De efterfølgende dage vil eleverne hver dag møde en ny fase i tøjets liv fra råmateriale til losseplads.
Hver dag skal eleverne producere et kreativt produkt.
Vi foreslår, at du bruger forløbet som et uge-forløb, men ønsker du at bruge mindre ”bidder” af forløbet, er der også mulighed for det.


Her er fire forslag til, hvordan du kan strukturere forløbet:
1. Du kører hele forløbet igennem – enten på én uge, eller strukket over flere uger (30 lektioner i alt)
2. Du bruger kun dag 1 (6 lektioner i alt)
3. Du bruger dag 1 og 5 (12 lektioner i alt)
4. Du bruger hele dag 1 og de to første lektioner fra de resterende dage (14 lektioner i alt)

Scenariedidaktik
Det fiktive tøjfirma ”Eliwo” og deres ambitioner om at skabe en mere bæredygtigdygtig og etisk produktion er den røde tråd i forløbet. Det scenariedidaktiske format skaber en virkelighedsnær situation for eleverne, der pirrer deres nysgerrighed og motivation.
Problemstillingerne, som eleverne møder undervejs, er inspireret af de problemstillinger, som mange virkelige tøjfirmaer står overfor, når de skal leve op til nutidens krav om bæredygtighed og tage hånd om arbejderes dårlige vilkår. At skabe en virkelighedsnær situation for eleverne er inspireret af erfaringspædagogikkens tænkning om, at lade eleverne møde og handle på virkelige problemstillinger. Problemstillingerne, eleverne møder, er selvfølgelig forenklede, men giver et indblik i handlemuligheder for både virksomheder og dem selv som forburgere.


Kreative opgaver og produkter
Hver dag skal eleverne løse kreative opgaver og producere produkter gennem en undersøgende og problemløsende tilgang.
Dette har til formål at styrke elevernes kreative og kritiske tænkning, og på en meningsfuld måde at lade dem møde problemstillingerne gennem krop og hænder. Dette kan give et godt skub i retning mod at lade eleverne tænke produktorienteret som forberedelse til fremtidige projektuger.


Team-møder
Hver dag sluttes af med et ”team-møde”. Her præsenterer eleverne det, de har arbejdet med for resten af klassen og drøfter, hvordan dagen er gået, og hvad de har lært.

 

DagIndholdKreative opgaver
Dag 1:
Introduktion til ”Den globale tøjkrise”
Denne dag introducerer eleverne til Doughnut-modellen som arbejdsredskab, og giver dem et overblik over hele tøjproduktionens værdikæde.
Eleverne stifter bekendtskab med det fiktive tøjfirma ”Eliwo” som de skal rådgive efter Eliwo er endt i en shitstorm af vrede forbrugere.
  • Eleverne laver en ”menneskepyramide”, der viser en model.
  • Eleverne skriver et svar på et Facebook-opslag.
Dag 2:
Råmaterialer
Denne dag introducerer eleverne til Doughnut-modellen som arbejdsredskab, og giver dem et overblik over hele tøjproduktionens værdikæde.
Eleverne stifter bekendtskab med det fiktive tøjfirma ”Eliwo” som de skal rådgive efter Eliwo er endt i en shitstorm af vrede forbrugere.
  • Eleverne laver en paneldebat.
  • Eleverne prodcerer brouchuere om råmaterialer.
Dag 3:
Syerskers vilkår
På dag 3 kigger vi ind i, hvem der syr det tøj, som vi går i til dagligt.
Eleverne skal bruge deres matematiske kompetencer, når de skal udregne, hvad en T-shirt vil koste, hvis den der har syet den får en ordentlig løn.
Eleverne skal arbejde løsningsorienteret for at finde på forslag til, hvordan det fiktive tøjfirma Eliwo kan sikre bedre arbejdsforhold.
  • Klassen laver en fælles padlet, der viser, hvor deres tøj er syet.
  • Eleverne laver et rollespil om syerskers vilkår.
Dag 4:
Forbrugerens rolle
Dag 4 fokuserer på den påvirkning, som reklamer og sociale medier har på forbrugere. For hvilken rolle spiller sociale medier, algoritmer, influencere og greenwashing i vores forbrug?
Eleverne skal arbejde kildekritisk med reklamer og sociale medier og får indsigt i, hvordan de bevidst kan påvirke algoritmen.
Eleverne skal hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo med at markedsføre deres tøj på sociale medier på en etisk og forsvarlig måde. Hvis det overhovedet er muligt…
  • Eleverne interviewer hinanden.
  • Eleverne producerer en reklamefilm.
Dag 5:
Tøjets videre liv
Dag 5 tager udgangspunkt i elevernes eget tøjforbrug, og sætter fokus på, hvilke handlemuligheder den enkelte forbruger har, for at kunne agere mere bæredygtigt.
Eleverne skal gennem kreative og løsningsorienterede øvelser reflektere over, hvordan de som forbrugere selv kan være med til at ændre på den fast-fashion-prægede tøjindustri og gentænke køb-og-smid-væk-kulturen i en mere cirkulær retning.
  • Eleverne skriver et digt om deres yndlingstøj.
  • Eleverne laver 5 gode råd til et mere bæredygtigt tøjforbrug.
  • Eleverne laver en paneldebat om hvem der bærer ansvaret for at skabe en etisk og bæredygtig tøjindustri.

Du kan her få et overblik over, hvordan indholdet på dagene kan struktureres. I lærernoten på side 1 på hver dag kan du også finde lektionsplanen for den enkelte dag.
Nogle opgaver er korte mens andre tager flere lektioner at gennemføre. De sidste lektioner hver dag er fordybelseslektioner, hvor eleverne i grupper får god tid til at arbejde med en kreativ opgave.

Lektion 1
Det kan umiddelbart se ud som om, at der hver dag på lektion 1 er meget at nå. Grunden til dette er, at lektion 1 hver dag indeholder en introduktion til dagen samt en besked fra Eliwo, der begge er korte læseopgaver, og derfor ikke er så tidskrævende.

Fag
Lektionsplanen indeholder en oversigt over hvilke fag, lektionerne målretter sig.
Flere af lektionerne er tværfaglige og inddrager Fælles Mål fra flere fag. Dette er eksempelvis tilfældet i dag 1, lektion 3, hvor eleverne skal undersøge Doughnutmodellen. Her inddrages både målet ” Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst” fra samfundsfag og målet ” Eleven har viden om metoder til og konsekvenser af ressourceudnyttelse.” fra geografi.

Dag 1

 Side nr.Fag
Lektion 11. Introduktion
2. Læringsmål
3. Velkommen til Eliwo
4. Hvem er Eliwo?
5. Shitstorm
Dansk
Lektion 26. Doughnutmodellens opfinderSamfundsfag
Lektion 37. Undersøg DoughnutmodellenSamfundsfag og geografi
Lektion 48. Den sorte garderobeGeografi
Lektion 59. Håndter shitstorm!Dansk
Lektion 69. Håndter shitstorm! (fortsat)
10. Team-møde
Dansk

Dag 2

 Side nr.  Fag
Lektion 11. Introduktion
2. Besked fra Eliwo
3. Begyndelsen af tøjets liv
4. Bowen Flower
Geografi
Lektion 25. Forbered paneldebat
6. Paneldebat
Geografi
Lektion 37. Undersøg et råmaterialeGeografi
Lektion 48. Lav en brouchuerGeografi og dansk
Lektion 58. Lav en brouchuer (fortsat)Geografi og dansk
Lektion 68. Lav en brouchuer (fortsat)
9. Team-møde
Geografi og dansk

Dag 3

 Side nr.  Fag
Lektion 11. Introduktion
2. Besked fra Eliwo
3. Syerskers hverdag
Samfundsfag og geografi
Lektion 24. Prisen på en t-shirtMatematik
Lektion 36. RollespilSamfundsfag og geografi
Lektion 46. Rollespil (fortsat)Samfundsfag og geografi
Lektion 57. Læg en plan!Samfundsfag og geografi
Lektion 67. Læg en plan! (fortsat)
8. Team-møde
Samfundsfag og geografi

Dag 4

 Side nr.  Fag
Lektion 11. Introduktion
2. Besked fra Eliwo
3. Interview din sidemakker
4. Appelformer
5. Reklame-kampagne
Dansk
Lektion 26. Algoritmer
7. Grønne influencere
Samfundsfag
Lektion 38. GreenwashingSamfundsfag
Lektion 49. Reklame-videoDansk
Lektion 59. Reklame-video (fortsat)Dansk
Lektion 69. Reklame-video (fortsat)
10. Team-møde
Dansk

Dag 5

 Side nr.  Fag
Lektion 1

1. Introduktion
2. Besked fra Eliwo
3. Tøjets sidste rejse
4. Tøj-digt

Geografi og dansk
Lektion 2

5. Cirkulær økonomi
6. 5 gode råd

Geografi og samfundsfag
Lektion 37. Forbered paneldebatSamfundsfag
Lektion 48. PaneldebatSamfundsfag
Lektion 59. UdstillingTværfagligt
Lektion 6

9. Udstilling (fortsat)
10. Team-møde

Tværfagligt

Fælles Mål for geografi
Globalisering

  • Eleven har viden om produktionskæder.
  • Eleven kan undersøge forbrugsvares vej fra ressource til butik.
  • Eleven har viden om kriterier for økologisk, økonomisk og kulturel bæredygtighed.
  • Eleven kan diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund
  • Eleven kan undersøge miljømæssige konsekvenser af ressourceudnyttelse og handelsmønstre.
  • Eleven har viden om metoder til og konsekvenser af ressourceudnyttelse.
  • Eleven kan forklare lokale levevilkårs afhængighed af globalisering.

Modellering i naturfag

  • Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænome­ner og problemstillinger i naturfag.
  • Eleven kan vurdere modellers anvendelighed og be­grænsninger.

Jordkloden og dens klima

  • Eleven har viden om dannelse, fordeling og udvinding af råstoffer.
  • Eleven har viden om aktuelle klimaproblematikker, klimateorier og klimamodeller.
  • Eleven kan beskrive løsningsforslag i forhold til klima­ændringer og global opvarmning.

Argumentation

  • Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag.
  • Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation.

Fælles Mål for samfundsfag

Økonomisk vækst og bæredygtighed

  • Eleven har viden om bæredygtig udvikling og økono­misk vækst.
  • Eleven kan redegøre for problemstillinger og mulighe­der vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.

Social differentiering

  • Eleven har viden om social differentiering.
  • Eleven har viden om beskrivelse og måling af social lighed og ulighed
  • Eleven kan analysere sociale forskelle med begreber om social differentiering
  • Eleven kan beskrive sociale uligheder i Danmark og i verden med begreber og data.

Samfundsøkonomiske sammenhænge

  • Eleven kan redegøre for betydning af økonomisk glo­balisering for det danske arbejdsmarked.
  • Eleven har viden om erhvervsstruktur og arbejdsmar­kedsforhold, herunder den danske arbejdsmarkedsmo­del.

Medier og politik

  • Eleven kan redegøre for hvordan medier kan anvendes til politisk deltagelse
  • Eleven har viden om mediers anvendelse til politisk deltagelse
  • Eleven kan diskutere aktørers brug af medier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger.

Informationssøgning

  • Eleven kan finde relevante kilder.
  • Eleven har viden om informationssøgning, herunder med digitale medier.

Privatøkonomi og forbrugeradfærd

  • Eleven kan diskutere rollen som forbruger.
  • Eleven har viden om forbrugeradfærd, forbrugerroller og forbrugerrettigheder
  • Eleven kan beskrive privatøkonomiske problemstillin­ger og valgmuligheder.

Fælles Mål for matematik

Problembehandling

  • Eleven kan planlægge og gennemføre problemløs­ningsprocesser.
  • Eleven har viden om elementer i problemløsningspro­cesser.

Fælles Mål for dansk

Sammenhæng

  • Eleven har viden om sammenhæng mellem tekst og kontekst.
  • Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng.
  • Eleven kan kritisk vurdere teksters udsagn på bag­grund af kontekst.

Respons

  • Eleven har viden om fremstillingsformer.
  • Eleven kan respondere på forskellige fremstillingsfor­mer.

Fremstilling

  • Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster.
  • Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
  • Eleven kan fremstille større multimodale produktioner.

Krop og drama

  • Eleven kan bruge kroppen som udtryk.
  • Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler

It og kommunikation

  • Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet.
  • Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommu­nikationsteknologier for eget liv og fællesskab.

Præsentation og evaluering

  • Eleven har viden om formidlingsformer
  • Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommuni­kationen
  • Eleven kan lancere større multimodale produktioner.
  • Eleven har viden om PR og lancering.

Sproglig bevidsthed

  • Eleven kan iagttage udtryk for holdninger i sprog.
  • Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog.

Oplevelse og indlevelse

  • Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.

Ikke-klikbare symboler

Hover (ikke klikbare, men der kommer teks frem, når man kører musen over)

   

   Klikbare symboler

Scroll to Top