MATERIALER
Her kan du finde mindre forløb og ekstra-opgaver, der knytter sig til forløbet “Den Globale Tøjkrise”.
Doughnut-modellen
Vil du kun dykke ned i Doughnut-modellen med dine elever uden at arbejde med tøj-industrien? Eller måske du vil bruge modellen i et andet forløb senere? Du kan her finde et link til den interaktive Doughnut og et kort forløb om Doughnutmodellen.
Klik på billederne til højre, for at gå til materialet.
Opgaverne i materialet er også en del af “Den Globale Tøjkrise”-forløbet.
I den interaktive Doughnut-model kan dine elever dykke ned i modellens bestanddele og udforske de forskellige elementer, den består af.
I det korte Doughnut-forløb møder eleverne Doughnut-modellens opfinder og arbejder med, hvad modellen kan bruges til.
Hvor er dit tøj syet?
I dette materiale skal eleverne kortlægge hvor i verden, deres tøj er syet på Padlet.
Denne opgave kan enten stå alene eller bruges som ekstra-opgave til Dag 3.
Algoritmer
I dette materiale skal eleverne arbejde med, hvad algoritmer er, og hvorfor de eksisterer.
Dette materiale indeholder en opgave fra dag 4 og en ekstra-opgave. Materialet kan både stå alene eller bruges som ekstra-opgave til dag 4,
Certificeringer
I dette materiale skal eleverne arbejde med certificeringer og prøve at opfinde deres egne certificeringer for tøj.
Denne opgave kan enten stå alene eller bruges som ekstra-opgave til Dag 4.
Lav et klasseinitiativ
Lav et klasseinitiativ med dine elever! Måske de vil lave en tøjbytteshow, et modeshow eller en bæredygtighedskampagne?
Denne opgave kan enten stå alene eller bruges som ekstra-opgave til Dag 4.